Per 2 PUNTS, segona lectura del curs: Fragments liles

Benvolguts, benvolgudes,

Us deixo el text per llegir aquesta setmana, Fragments liles:

http://publicacions.uab.es/veure_obres_concurs_3000/ebooks_3000_paraules/fragments%20liles.pdf

Si ho preferiu, us el podeu descarregar per al mòbil o tauleta:

http://publicacions.uab.es/veure_obres_concurs_3000/obres_3000.htm

En acabat,

Escull 5 paraules clau per descriure la forma de ser de la protagonista i el seu estat d’ànim.

 

Obtindràs 1 punt si escrius les 5 paraules que defineixen la protagonista.

Obtindràs 1 punt si escrius 5 paraules que has hagut de buscar al diccionari (o que vols incorporar al teu vocabulari) i escrius una frase amb cadascuna

Escriu-les al bloc o en un paper per lliurar.

Bona setmana!

14 thoughts on “Per 2 PUNTS, segona lectura del curs: Fragments liles

  1. Fragments liles
    ATREVIDA : és tenyia els cabells de lila
    VALENTA : després d’una vida submisa canvia el curs de la seva vida
    IL·LUSIONADA : per aprendre coses sobre l ‘educació
    VITALITAT : amb setanta anys s’atreví estudiar
    SOMNIADORA : després de passar una vida treballant , té somnis que vol fer realitat
    1) GOLA :
    Els meus pares sempre menja’n per gola , no perquè tinguin més gana
    2) PESSIGOLLES :
    Quan vaig a la platja i ha moltes sorra gruixuda em fa pessigolles a les plantes dels peus
    3) ESMUNYIEN
    El mòbil se’m va esmunyir de les mans i es va trencar
    4) PANSIT
    Estic pansit perquè he perdut la loteria de nadal ….( panseixen )
    5) ROTLLANES
    M’agrada veure ballar la sardana , perquè es ballen en rotllana

  2. GUINEU:
    Al Zoo hi havía un guineu molt feroç.
    FEIXUC:
    Aquest ni es molt feixuc.
    PARTERRE:
    El parterre està plè de flors.
    ESQUERDES:
    La paret té unes esquerdes molt grosses.
    FITES:
    Es un pople molt bonic, té unes fites molt verds.

    No tenía pels a la lengua.
    Caràcter fort i dur.
    Estava nerviosa, neguitosa.
    Es va sentir decebuda.
    Sociable.

  3. FORTA:És una persona forta abans i deprés de prendre la decisió d’estudiar.
    DECIDIDA:Decideix el que fa amb la seva vida en aquell moment,ancara que pensin que está boja.
    LLUITADORA:És lluitadora,perquè vol una cosa i tot i que sàpiga que a la seva edat li costarà més,lluita per allò que li agrada.
    ENTUSIASTA:L’Adriana,sent molt entusiasme per l’educació i vol saber més,per això decideix anar a la Universitat.
    NERVIOSA:També de vegades es posava molt nerviosa,com tots quan comencen alguna cosa desconeguda.

    ENNUEGANT-PARPELLEJAR-GLOP-DRECERA- VESSAR.

    Estava tant emocionat que s’estava ennuegant amb l’aigua.
    La llum a prop molestava tant,que no vaig parar de parpellejar.
    Es va beure d’un glop el suc de préssec.
    Per pujar a Sant Ramont vaig agafar una drecera.
    La sopa que havia al foc es vessó de la cassola.

  4. -La protagonista abans era una persona: Submisa, bona, correcta, pacient… i ara, s’ha convertit en una persona: valenta, nerviosa, forta i sense pèls a la llengua.

    -Paraules buscades al diccionari:

    No tinguis NEGUIT, demà ens donaran la nota.
    Aquet paquet és difícil de moure,és un paquet FEIXUC.
    El carrer dóna moltes voltes, però si agafes la DRECERA arribaràs mes d’hora.
    La denigraven, la gent la TITLLAVA.
    M’he quedat sense aire, m’he ENNUEGAT amb la beguda.

  5. Forma de ser de la protagonista i el seu estat d’ànim:

    -Contenta ja que per fi va a fer el seu somni realitat.
    – Apassionada per l’educació i les ganes de saber.
    – Sorpresa perquè els seus companys de classe volen ser mestres perquè els agraden els nens.
    – Nerviosa en diverses ocasions: el primer dia de classe, quan parla amb el seu marit…
    – Disgustada al no tenir el suport que esperava del seu marit.

    Paraules buscades al diccionari:

    – Guineu, rotllanes, drecera, esquerdes i vessar.

    -Ahir al Joan se li va creuar un guineu per la carretera.
    -Els nens al pati fan rotllanes per xerrar.
    -Conec una drecera per anar a la Sagrada Família.
    -La paret té esquerdes.
    -El nen farà vessar el got.

  6. La protagonista ,abans era: submisa, turmentada, pacient, bona. Ara es:nerviosa, gelosa, segura, decidida, lluitadora
    buscades al diccionari:
    TITLLAVA:a “titllava” de… “grillada.”
    PANSIT:”pansit” pels……calor
    ENREGISTRO””enregistro” tot a la gravadora que em va….
    TREPITJA:que “trepitja” per primer cop a la vida
    “DESPUJAT”:quedat “despullat” (sense roba)

  7. La protagonista és: Moderna, llesta, somniadora, temerosa i nerviosa.

    -PARTERRE: El parterre està ple de flors.
    -ROTLLANES: Els nens fan unes rotllanes per jugar.
    -ESMUNYÍEM: Les nenes s´esmunyíem pel tobogan.
    -PANSIT: El gerani està pansit.
    -PASSERELL: El Joan em sembla una mica passerell en aquesta feina.

  8. FRAGMENTS LILES

    PROTAGONISTA

    SUBMISSA: Durant molt de temps ha estat submissa al seu marit i ara li ha arribat el moment de ser ella mateixa.
    NERVIOSA: Nerviosa de tot allò desconegut i si serà acceptada a la Universitat
    DISGUSTADA: Per  no tenir el suport moral i emocional del seu marit .
    LLUITADORA: Malgrat sap ,que el seu somni d’estudiar és molt difícil, ella lluita per poder aconseguir-ho.
    SOMNI: Després de tants esforços, veu complert el seu somni .
     
    CINC PARAULES

    FEIXUC: El paquet que duc és molt feixuc
    TURMENTADA: Aquests pensaments m’estan a turmentant.
    BAFARADA: M’ha vingut una bafarada d’all de la teva boca
    VESSAR: Se m’ha vessat la llet del got
    GRILLADA: La meva germana està una mica grillada
     
     

  9. 5 PARAULES QUE DEFINEIXEN A LA PROTAGONISTA: Oberta, moderna, decidida, nerviosa i valenta.

    5 PARAULES BUSCADES AL DICCIONARI:
    *Titllava: Assenyalar algun defecte d’una persona. ”El noi va titllar a la seva companya”.
    *Decebuda: Pèrdua de la il·lussió. ”El meu amic está decebut, perquè ha perdut les ganes d’estudiar.
    *Grillada: Impacient o boja. ”Jo estic grillada quan no em surt alguna cosa”.
    *Gendre: Marit de la filla respecte als pares d’aquesta. ”El meu gendre és molt simpàtic”.
    *Pansit: Dit d’una persona abatuda. ”La meva tieta és pansida”.

    Candela

  10. La protagonista és:
    Una dona amb CORATGE,amb una grant VITALITAT.
    Té clar el que vol i es manté FERM, encara que sent POR.
    Té un esperit jove, més que altres joves.

    ROTLLANES – La gent de l’associació feia rotllanes , per ballar sardanes.
    PARTERRE – Quan la meva àvia vivia al poble tenia un parterre molt bonic.
    FEIXUC – El Joan és un noi molt feixuc.
    S’ESMUNYIEN- Els nens s’esmunyien en el parc acuatic.
    GUINEUS – El mon està ple de guineus.

  11. La protagonista és una persona alegre e il·lusionada: perquè té ganes de viure i de començar una nova història, és una persona forta i lluitadora, perquè vol ser mestra a l’edat de setenta anys i és una persona rebel, perquè es tenyeix el cabell lila.

    Passerell, és una persona que está aprenent, que es creu més i no ho és.
    Drecera, camí més curt per arribar a un lloc,
    Bafarada, espai tancat, generalment per un cercle, que conté la rèplica o el pensament d’un personatge.
    Feixuc, complicat de fer.
    Vessar, quan ja no hi cap més.

    El meu oncle té un passerell al taller.
    No tenim temps, així que agafarem la drecera que prenia el teu avi.
    Si això fos un còmic, a la teva bafarada només haurian dibuixos.
    He comprat un armari del Ikea i no es res de feixuc muntar-lo.
    El pantà estava vessant, tant que les comportes estaven obertes.

  12. Paraules que defineixen la protagonista:
    Tafanera, valenta, curiosa, imaginativa, dormilega.

    Paraules que he hagut de buscar al diccionari:
    Hi ha molt XIVARRI al col·legi.
    He escoltat REMORS sobre el meu contracte.
    Aquesta noia es la més ENCISADORA, és molt agradable.
    No em facis ESGLAIS! Vull estar tranquila.
    Com no solucionis el problema EMBOGIRÁS.

  13. 1.- Extravertida, manefla, entusiasta,discreta i directa.

    ¡Vull una mica més que avui no he BENENAT res!
    El meu marit l’ha ESPIFIAT amb el cotxe.
    Se m’han ESMUNYIT les arracades per la canonada.
    Amb aquesta espera s’ha NEGUIT.
    De vegades arriben BAFARADES del clavegueram.

Deixa un comentari

